Saturday 27 April 2013





1. Ambani
Negara: India
Perniagaan: Reliance Industries dan Reliance Group
Anggaran kekayaan: US $ 37,6 bilion

Ambani merupakan keluarga terkaya di wilayah Asia Pasifik dan pengasas Reliance Industries yang merupakan syarikat terbesar India dengan nilai modal pasaran mencapai US $ 55,6 bilion.
Syarikat ini dirintis oleh Dhirubhai Hirachand Ambani pada 1996 dengan mendirikan perniagaan tekstil dan terus berkembang dengan melirik perniagaan petrochemical, komunikasi, dan penjanaan kuasa. Dhirubhai memulakan perniagaan sebagai pekerja hingga akhirnya menjadi hartawan di India. Reliance Industries berubah menjadi syarikat awam pada 1977 dan sering mengadakan pertemuan dalam sebuah stadium untuk menampung massa yang sangat besar.

2. Li Ka-shing dan Keluarga
Negara: Hong Kong
Perniagaan: Cheung Kong, PCCW, Hutchison Whampoa
Anggaran kekayaan: US $ 32 bilion

Setelah bekerja di syarikat plastik, Ka-shing memulakan perniagaan pemprosesan plastik pada usia 22 tahun, yang kini bernama Cheung Kong Industries yang merupakan salah satu syarikat pelaburan real estate terbesar.Ka-shing kini melakukan kepelbagaian perniagaan termasuk perniagaan perkapalan, telekomunikasi, sampai bioteknologi. Perniagaan syarikatnya tersebar mulai dari Inggeris, Australia, dan China.




3. Lakshmi Narayan Mittal
Negara: India
Perniagaan: Ancelor Mittal
Anggaran kekayaan: US $ 28 bilion

Lakshmi Narayan Mittal merupakan pengasas perniagaan AncelorMittal, syarikat pengeluar baja terbesar di dunia. Konglomerat baja ini menubuhkan syarikat Mittal Steel pada 1989. Syarikat ini bergabung dengan Ancelor pada 2006 yang berpusat di Luxembourg.Perniagaan keluarga ini bertaraf global dan bergabung dengan penghasil batu bara terbesar AS, Peabody untuk membeli 60 peratus saham Macarthur Coal bernilai US $ 5 bilion.





4. Keluarga Kwok
Negara: Hong Kong
Perniagaan: Sun Hung Kai Properties
Anggaran kekayaan: US $ 22 bilion

Keluarga Kwok adalah pengasas kerajaan perniagaan Sun Hung Kai (SHK) Hartanah yang merupakan pemaju harta terbesar dari sisi nilai pasaran. Syarikat ini ditubuhkan pada 1963 oleh ahli perniagaan China daratan Tak Seng Kwok dan mitranya Fung King Hey serta Lee Shau Kee. SHK Properties tercatat di Bursa Efek Hong Kong pada 1972 dan seterusnya mula menapak sebagai salah satu emiten dengan modal pasaran terbesar. Saat ini, modal pasaran SHK mencapai US $ 34,25 bilion. Syarikat mereka juga telah membina bangunan tertinggi di Hong Kong pada 2010, The International Commerce Center.



5. Sunnil Mittal
Negara: India
Bisnis: Bharti Group
Anggaran kekayaan: US $ 16.5 bilion

Sunil Bharti Mittal adalah pengasas perniagaan Bharti Group, dan chairman dari syarikat Bharti Airtel yang merupakan operator telekomunikasi terbesar di India. Syarikat ini juga merupakan pembekal terbesar kelima di dunia dengan pengguna mencapai 200 juta pelanggan. Mittal mendirikan perniagaannya pada 1976 pada usia 18 tahun dan mengembangkan perniagaan Bharti Telecom, syarikat telekomunikasi yang pertama kali memperkenalkan peranti telefon pada 1980-an, mesin fax, dan telefon wayarles satu dekad kemudian. Dalam menjalankan perniagaan, Sunil Mittal mengajak Rakesh Mittal dan Rajan Mital untuk mengetuai unit perniagaan runcit dan pertanian. Sementara itu, mereka mengetuai perniagaan telekomunikasi di Jepun, Softbank, yang membangunkan media sosial, game, dan perniagaan e-commerce.




6. Keluarga Kuok
Negara: Malaysia, Singapura
Bisnis: Kuok Group
Anggaran kekayaan: US $ 16,1 bilion

Keluarga Kuok merupakan pemilik dari rangkaian perniagaan dari syarikat-syarikat yang bergerak di antaranya di bidang pertanian, real estate, dan perkhidmatan kewangan. Kelompok perniagaan di Malaysia ditubuhkan oleh tiga orang bersaudara Kuok, satu di antaranya Robert Kuok, pada 1949. Memulakan perniagaan di bidang perdagangan pertanian, kelompok perniagaan ini melebarkan sayapnya ke Singapura pada 1952, dan membuka perniagaan di Thailand, Indonesia, Hong Kong, dan China. Sumber kekayaan terbesar keluarga Kuok sebenarnya berasal dari industri kelapa.



7. Lee Kun Hee
Negara: Korea Selatan
Bisnes: Samsung Group
Anggaran kekayaan: US $ 11,6 bilion

Lee Kun Hee merupakan chairman dari kelompok perniagaan Samsung Electronics, usaha dari kumpulan perniagaan Samsung Group yang merupakan kelompok usaha perniagaan dengan anak perniagaan mencapai 70 syarikat. Nilai dari kumpulan perniagaan ini dianggarkan mencapai 1/5 dari produk domestik kasar (KDNK) Korea Selatan. Samsung Group ditubuhkan ayah Lee Kun Hee, Byung Chul pada 1938. Dalam menjalankan perniagaan, Kun Hee mengubah perniagaan syarikat menjadi pendorong global dalam industri teknologi. Saat ini, Samsung Electronics merupakan pembuat Chip kedua terbesar di dunia selepas Apple.






8. keluarga Hartono
Negara: Indonesia
Perniagaan: Kelompok usaha Djarum
Anggaran kekayaan: US $ 11 bilion

Keluarga Hartono merupakan keluarga terkaya dari Indonesia dan mempunyai syarikat pengeluar rokok terbesar, Djarum. Kelompok usaha ini juga merupakan salah satu pemilik dari bank terbesar di Indonesia, Bank Central Asia yang menjadi sumber kekayaan Hartono. Dua beradik, Robert Budi Hartono dan Michael Bambang Hartono mewarisi kekayaan dari bapanya bernama Oei Wie Gwan yang mendirikan Djarum pada 1951. Setelah meninggal pada 1963, kedua-dua beradik ini mengambil alih perniagaan Djarum dan melabur dana cukup besar dalam hal penyelidikan dan pembangunan, serta mula mengeksport rokok sepuluh tahun kemudian. Produk rokok Djarum tercatat menguasai 97 peratus pasaran rokok Amerika Syarikat pada 2009.





9. Ng Teng Fong
Negara: Singapura
Perniagaan: Far East Organization, Sino Group
Anggaran kekayaan: US $ 8.9 bilion

Keluarga Ng memiliki syarikat pemaju hartanah yang terbesar di Singapura dengan bendera Far East Organization dan kanak-kanak usaha yang berpusat di Hong Kong, Sino Group. Kedua-dua syarikat ini merupakan salah satu kumpulan perniagaan harta tanah dengan pendapatan US $ 4.3 bilion. Syarikat ini dibina oleh Ng Teng Fong yang meninggal dunia pada 2010 dalam usia 82 tahun. Selepas meninggal dunia, putera tertua Ng, Robert, mengambil alih halangan Sino Group. Sementara itu, putera termudanya, Philips, mengetuai Far East Organization. Salah satu karya syarikat yang terkenal di Singapura adalah Fullerton Hotel dan 700 harta lain. Kekayaan keluarga Ng ditambah dari lima anak syarikat yang mencatatkan saham di bursa saham.



10. Wang Yung-Ching

Negara: Taiwan
Perniagaan: Formosa Plastics Group
Anggaran kekayaan: US $ 8.6 bilion

Keluarga Wang merupakan pengasas dari Formosa Plastics Group yang merupakan syarikat plastik terbesar di dunia. Syarikat ini merupakan pengeluar petrochemical terbesar di  Asia dan mempunyai 100 syarikat termasuk hospital dan sekolah. Dua beradik Yung Ching dan Yung-Tsai Wang mendirikan usahasama ini pada 1958. Yung Ching bersama sadaranya mengubah syarikatnya menjadi kelompok perniagaan yang terbesar di Asia. Sebanyak empat syarikat tercatat di bursa saham iaitu Formosa Petrochemical, Formosa Plastic, Nan Ya Plastics, dan Formosa Chemical & Fibre. Kedua bersaudara ini kemudian memutuskan berhenti dari urusan perniagaan pada 2006 dan menyerahkan syarikatnya kepada sebuah jawatankuasa di mana anak perempuan Yung-ching, Cher Wang, dan anak laki-laki Yung-tsai bernama Wen Yuang Wang ikut terlibat. Wang Yung Chin meninggal dunia pada 2008 di usia 91 tahun dan dianggarkan memiliki kekayaan hingga US $ 5.5 bilion.



0 comments:

Post a Comment